Predmety, ktoré pokrýva:
 
chémia, geografia, ekológia a environmentalistika
 
 
Veková kategória žiakov, pre ktorých je projekt urcený:
 
žiaci ZŠ a SŠ vo 13-19 rokov, jednotlivci alebo skupiny
 
 
Anotácia projektu:
 
Výrazné medzipredmetové vztahy môže sledovat medzi environmentalistikou a geografiou prostredníctvom environmentálnej geografie, ktorá sa zaoberá jednotlivými environmentálnymi problémami, jednotlivými zložkami životného prostredia ako je voda, pôda, ovzdušie sledujúc ich stav, kvalitu a priestorové rozšírenie. Najmä zistovanie kvality zložiek životného prostredia je dôležité pre ich další vývoj a predovšetkým ochranu.
Úlohou tohto projektu je preto predstavit rad jednoduchších ci zložitejších pokusov stanovujúcich práve kvalitu jednotlivých zložiek životného prostredia.

 
 
Hlavný ciel:
 
Vytvorit súbor pokusov zameraných na zistovanie kvality a stavu vybraných zložiek životného prostredia.
 
 
Vzdelávací ciel:
 
Žiaci získajú poznatky o možnom praktickom urcovaní kvality zložiek životného prostredia.
Zozbierané a navrhované pokusy je možné dalej prakticky overit a tak využit pri skúmaní miestnej krajiny.

 
 
Výchovný ciel:
 
Žiaci sa oboznámia s negatívnymi úcinkami jednotlivých ludských cinností na životné prostredie.
Nadobudnú informácie o spôsoboch urcujúcich kvalitu zložiek životného prostredia, cím môžu zhodnotit stav zložiek svojho najbližšieho životného prostredia. Prostredníctvom získaných informácií sa môžu dalej zapájat do rozlicných environmentálnych projektov.

 
 
Motivácia:
 
Naše životné prostredie je vo velkej miere narúšané rôznymi ludskými aktivitami. Casté negatívne zásahy vedú k výrazným zmenám v životnom prostredí, ktoré sa prejavujú v kvalite jeho zložiek. Ovzdušie obsahuje napr. zvýšené množstvo niektorých exhalátov, vo vode sa nachádzajú zvýšené množstvá nevhodných až toxických látok a pôda je v našom okolí castokrát kontaminovaná niektorými chemickými prvkami. Vieme aká je kvalita zložiek životného prostredia v našom okolí? Vieme, co ovplyvnuje stav zložiek životného prostredia? Hladáte odpovede na tieto otázky? Tak potom ste na tom správnom mieste!
 
 
Popis miesta:
 
vybraný región ci mikroregión Slovenska
 
 
Úlohy zúcastnených na projekte:
 
· oboznámte sa s jednotlivými zložkami životného prostredia
· vyhladajte, vypracujte, navrhnite pokusy na zistenie kvality ovzdušia
· vyhladajte, vypracujte, navrhnite pokusy na zistenie kvality vody
· vyhladajte, vypracujte, navrhnite pokusy na zistenie kvality pôdy
· zaujímajte sa realizované alebo navrhované environmentálne projekty vo vašom okolí

 
 
Zoznam uvádzajúcej literatúry:
 
· Tölgyessy, J., Blažej, A. 1982. Otázky a odpovede z chémie životného prostredia. Bratislava : Alfa, 1982.
· Tölgyessy, J. et al. 1982: Chémia, biológia a toxikológia vody a ovzdušia. Bratislava : Veda, 1982.
· Tölgyessy, J., Ružicka, I., Harangozó, M., Tomecek, O. 2000: Ekochémia a ekochemické pokusy. Banská Bystrica : FPV UMB Banská Bystrica, 2000.
· www.sazp.sk/slovak/periodika/sprava/ sprava98/4/starozp/posudzvp.html

 
 
Spôsob prezentácie výsledkov:
 
Žiaci na základe získaných informácií zostavia environmentálny pokusník, ktorý bude poskytovat súbor pracovných postupov na zistenie kvality zložiek životného prostredia. Zhotovia www stránku, ktorá bude podávat informácie o získaných výsledkoch.
 
 
Uloženie spracovaných materiálov:
 
· žiacke práce budú prezentované na stránkach projektu
· každá zúcastnená riešitelská skupina obdrží CD-nosic so všetkými projektami